De online casino wereld ligt al jaren onder vuur van de KSA en dat lijkt tot een nieuw hoogtepunt te komen. Want zowel de Nederlandse Kansspelautoriteit als de Belgische Kansspelcommissie onderzoeken of games met lootboxen kansspelen zijn. Spelers kunnen in steeds meer games de zogeheten loot boxes of loot crates tegen betaling bemachtigen. In deze virtuele dozen zitten bijvoorbeeld upgrades waar de speler sterker van wordt. Van tevoren is echter niet bekend wat er precies in deze lootbox zit. En dat zou verslavend kunnen zijn. Casino spellen online spelen en lootboxen in video games, hebben ze hetzelfde verslavende effect? De KSA buigt zich er nu ook over.
(dit artikel kreeg een update op 19 april 2018)
Upgrades die verslavend zouden werken
De meeste gamers kunnen er niet meer omheen; steeds meer online video games maken gretig gebruik van lootboxen. Zo kunnen deze lootboxen worden teruggevonden in populaire spellen zoals FIFA, Call Of Duty WW2, en Battlefront II. In deze spellen zijn schatkisten beschikbaar die upgrades bevatten, tegen betaling welteverstaan. En die geven met een beetje geluk voordelen ten opzichte van andere spelers. Maar dus niet altijd. Want, aangezien je niet weet wat er in een lootbox zit, kan het dus zomaar zijn dat je bedrogen uitkomt. En het dus opnieuw probeert, met opnieuw dezelfde hoop. Volgens veel ontstemde gamers heeft dit wel erg veel weg van gokken. Lootboxen zouden verslavend kunnen zijn.
Een oneerlijke strijd
Want het probleem zit hem juist in het feit dat je de loot crates echt nodig hebt om te kunnen winnen. Wil je verder komen in de game, dan ben je genoodzaakt de lootboxen aan te schaffen. Een speler die een loot crate koopt, krijgt een flinke boost en is ten opzichte van andere spelers in het voordeel. Zo duurt het in Battlefront II wel heel erg lang om karakters op eigen kracht vrij te spelen, volgens sommige spelers zelfs 4528 uur. Of je kunt natuurlijk 2100 dollar betalen. Dat is pay-to-win. En dus een oneerlijke strijd, zo vinden veel critici.
Steeds groter, steeds duurder
De game studio’s worden tussentijds alsmaar groter en dat geldt ook voor hun producties. Dankzij alle moderne technieken zijn de grafische mogelijkheden eindeloos en worden de spellen steeds realistischer. Maar daar hangt dus wel weer een prijskaartje aan. Zo hebben de ijverige spelontwikkelaars steeds hogere budgetten nodig om te kunnen concurreren. Dat geld wordt weer gezocht bij externe bronnen. Het is steeds vaker de speler zelf die moet betalen voor alle extra’s. En die heeft al zoveel geld neergelegd voor z’n favoriete spel.
Mogelijke sancties voor de aanbieders
In Nederland moet een kansspel over een vergunning beschikken als er een prijs of premie valt te winnen. Als een partij op de Nederlandse markt een online kansspel aanbiedt zonder over een dergelijke vergunning te beschikken, dan is die dus in overtreding. In het ergste geval kan dat leiden tot een verkoopverbod en een financiële sanctie. Momenteel beraadt de Nederlandse politiek zich wel over een nieuwe wet voor online casino’s. Dat zou ook weer betekenen dat de verkoop van games met loot crates mogelijk verboden worden totdat er een nieuwe wet wordt ingevoerd. Het zijn spannende tijden in de online casino wereld.
Een morele discussie
Vooral bij minderjarigen bestaat het risico dat zij de gevolgen van dit soort spellen lastig kunnen overzien, zo is de Kansspelautoriteit van mening. De spellen zouden zelfs kunnen leiden tot gokschulden. Hierdoor wordt het een morele discussie. Een klein deel van de spelers is bereid om te betalen voor lootboxen. Dat zijn ofwel de mensen die genoeg te besteden hebben of het zijn de kwetsbare mensen. Veel games worden gespeeld op het scherpst van de snede en gaan gepaard met emoties. Ook is er sociale druk in het geval van multiplayer games. Als loot crates worden geclassificeerd als gokken, dan betekent dat de ontwikkelaars een dikke boete krijgen en de games uit de schappen verdwijnen. Of dat de games 18+ moeten worden. In elk van de scenario’s is het dus de speler die verliest. Alweer.
Spelontwikkelaars schuldig bevonden
Update 19 april 2018
Uit onderzoek van de Nederlandse Kansspelautoriteit (Ksa) naar het ‘gokgehalte’ van lootboxen in bepaalde spellen, blijkt dat sommige spellen de speler meer prikkelen dan andere. Als we het meest recente nieuwsbericht van de NOS over lootboxen moeten geloven, heeft de Kansspelautoriteit van de 10 onderzochte spelontwikkelaars er 4 schuldig bevonden.
We kunnen wel raden welke 4
De Ksa zelf heeft niet genoemd om welke spellen het precies gaat, maar na wat research te hebben gedaan, denkt men dat het mogelijk gaat om Rocket League, Dota2, Fifa18 en PubG.
Het criterium dat bepaalt of de spellen al dan niet in overtreding waren, komt neer op het volgende:
- Zijn de voorwerpen in de loot boxen van het betreffende spel te verhandelen?
Dan is het spel in overtreding.
Bovendien voegt directeur van de Ksa, Marja Appelman, eraan toe: “Ze zijn ontworpen zoals gokspellen zijn ontworpen, met het gevoel dat je bijna hebt gewonnen. Er zijn allerlei geluidseffecten en visuele effecten als je zo’n loot box opent. Daarmee heb je de neiging om door en door te spelen.”
6 onschuldigen
Er waren nog 6 andere spellen onderzocht, maar deze overtraden de kansspelwet niet. Dat betekent echter niet dat de makers van die spellen ‘vrijuit’ gaan. Ook op deze games heeft de Kansspelautoriteit kritiek. Het punt is namelijk dat het gevoel dat een speler krijgt bij het openmaken van een loot crate, heel veel lijkt op het gevoel dat winnen op een gokkast of bij roulette teweeg brengt.
Waarschuwing, gevolgd door mogelijke boete
Voor nu hebben de vier (naamloze) spellenmakers alleen een waarschuwing gekregen. Als zij binnen acht weken hun spellen aanpassen, blijft het daarbij. Passen ze de spellen echter niet aan en blijft de inhoud van lootboxen te verhandelen en blijft het gokgevoel bestaan? Dan zal de Kansspelautoriteit overgaan tot het uitdelen van boetes.
Jongeren beschermen
Wat de Kansspelautoriteit het belangrijkst vindt, is dat jongeren tegen zichzelf beschermd worden. Hun hersenen zijn nog in ontwikkeling, waardoor ze gevoeliger zijn voor spelen met een goktintje. Marja Appelman zegt: “Ik roep alle gamebedrijven op om loot boxes niet meer toegankelijk te maken voor kinderen en verslavende elementen eruit te halen.”
Als jongeren nu al geprikkeld worden kan dat er in de toekomst toe leiden dat ze gevoeliger zijn voor gokverslaving. Dit moet voorkomen worden.
Ook buiten Nederland
Nederland is niet het enige land dat onderzoek doet naar loot boxen. Appelman: “Dit is hét onderwerp waar kansspelautoriteiten in heel Europa het over hebben. Van Scandinavië, Duitsland tot Groot-Brittannië.”