Opmerkelijk nieuws uit Zweden deze week. Er gaan in het Scandinavische land namelijk stemmen op om het maken van reclame voor gokbedrijven compleet te verbieden. Nu is het zo dat zowel het enige toegestane landbased casino als de online casino’s met een geldige licentie normaal reclame mogen maken.
Er is recent een onderzoek ingesteld naar de gevolgen van het reclame maken voor gokken. Dit zou vooral komen door de agressieve marketingstrategie van sommige online casino’s. We vertellen je hier meer over de zaak.
Onderzoek naar het wel of niet verbieden van reclame voor gokken
De Zweedse versie van de Kansspelcommissie, de Spelmarknadsutredningen, heeft de leiding in het onderzoek. Hierin gaan ze onder meer kijken naar de verbanden tussen het maken van reclame door casino’s en de schadelijke effecten van gokken. Zit er bijvoorbeeld een verband tussen het maken van veel reclame of het aanbieden van free spins, bonussen en jackpotten en het aantrekken van meer gokverslaafden? Het grootschalige onderzoek naar gokken en reclame moet uitwijzen of er bepaalde aspecten zijn die verboden moeten worden, of dat er een totaalverbod komt op het reclame maken voor (online) casino’s.
Eén online casino stopt zelf al met adverteren
Ook vanuit de casino-industrie zelf is er een groeiend besef dat de reclame aan banden moet worden gelegd. Eerder werd namelijk vanuit de belangenorganisatie van de (online) casino’s een eigen ‘code of conduct’ opgesteld met richtlijnen. Dit om het excessieve reclame maken tegen te gaan en vooral ook de kwetsbare groepen van de samenleving te beschermen. Nu er meer ophef is over de reclame van de casino’s is er zelfs één casino dat uit zichzelf is gestopt met reclame maken, en uitslag van het onderzoek niet afwacht.
Gokken bij legaal online casino pas sinds 2019 mogelijk in Zweden
Net zoals Nederland was ook Zweden er relatief laat bij wanneer het aankomt op de wet- en regelgeving voor met name de online casinosector. In Nederland kunnen online casino’s vanaf 2020 aanspraak maken op een vergunning en in Zweden ging een vergelijkbare gokwet in 2019 in werking.
De landbased casino’s zijn nog wel allemaal in handen van één staatsbedrijf, maar het gokken op afstand is inmiddels voor de inwoners van het Scandinavische land mogelijk bij aanbieders met een licentie. Doordat het nu legaal is, is de controle ook beter en eenvoudiger om te doen. Dit resulteert nu onder andere in de mogelijke aanpak van de reclame die online casino’s mogen maken.
Overigens is het niet zo dat dit per se nadelig hoeft uit te pakken voor de in Zweden opererende online casino’s. Zelfs wanneer het maken van reclame helemaal wordt verboden kan dit in hogere winsten resulteren. Bijvoorbeeld in de tabaksindustrie was dit effect waarneembaar na het verbod op reclame maken.
Door het ontbreken van mogelijkheden om reclame te maken hoefde geen van de tabaksbedrijven hier nog in te investeren en tegen elkaar op te bieden. De nettowinst was het jaar daarop bij veel bedrijven hoger dan vóór het reclameverbod. Hoe dit in Zweden uit gaat pakken is uiteraard voorlopig nog niet bekend.